Medlems ansvar vid renoveringar

Nedan följer anvisningar om vad som gäller vid renoveringar, vilket ansvar medlem respektive förening har samt hur rutinen ser ut för ansökningar om renoveringar.

Längst ned på sidan hittar du dokumenten:

1 Underhållsansvar - vem har ansvar för vad?

2 Rutin för ansökan om renovering och ombyggnation

3 En blankett som ska användas vid större renoveringar. Vad som utgör en större renovering kan man fråga styrelsen om på djaknen@gmail.com.

Ombyggnationer och renoveringar

Tillstånd och bygglov
Vid vissa förändringar i lägenheten krävs föreningens tillstånd och för vissa åtgärder krävs även bygglov. Är du osäker skall kontakt tas med styrelsen. Ansökan sker genom att använda en framtagen generisk blankett för ombyggnationer och processen för tillstånd följer en rutin (se nedan).

Renoveringar/ombyggnationer som är tillståndspliktiga (kontakta styrelsen)

  • Ingrepp i bärande konstruktion
  • Ändringar av befintliga ledningar och kanaler för el, vatten, avlopp och ventilation
  • Uppsättande av parabol
  • Uppsättande av markis*
  • Altanbyggnationer (se riktlinjer)*
  • Altanstaketbyggnationer (se riktlinjer)*
  • Byte av spisfläkt (se nedan ang ventilation)
  • Annan väsentlig förändring eller större renovering som tex badrumsrenovering (tex nytt ytskikt)
  • Ändringar som påverkar fasad eller tak

Renoveringar/ombyggnationer som är bygglovspliktiga och tillståndspliktiga

  • Inglasning av balkong*
  • Installation av fönster/takfönster (radhusens vindsplan)*

*Sidoavtal

Åtgärder markerade med * innebär att du som medlem måste teckna Sidoavtal med föreningen för underhållet av den åtgärd som gjorts (se nedan). Om avtalet inte följs kan det innebära att föreningen på medlems bekostnad avinstallerar gjord installation.

Övrigt av vikt

-Paraboler: Vår förening har beslutat att paraboler inte får monteras på utvändig fasad eller balkongräcke. Tillstånd kan erhållas för montering på balkong i det fall föreningens anvisningar följs.

-AC-anläggningar får inte installeras i lägenheterna.

-Kattstegar är inte tillåtna ej heller kattluckor i ytterdörr.

-Badtunna: Fast installation av badtunna tillåts ej. Mobil/uppblåsbar badtunna som kräver elanslutning skall anslutas på korrekt sätt enligt tillverkarens instruktioner och kräver att jordfelsbrytare finns i lägenheten.

-Handdukstork/golvvärme: Det är ej tillåtet att ansluta exempelvis handdukstork eller golvvärme till befintligt vattenburet värmesystem. Sådana installationer (kräver anmälan till styrelsen) får endast göras el-buret.

-Ändringar av ventilationssystemet medges ej (tex installation av forcerad ventilation). Installation av andra varumärken av typgodkända fläktar kan medges efter tillståndsanmälan (men medlem övertar då hela underhållsansvaret).

-Radhuslägenheterna får inte tillstånd att dra upp vatten och värme till vindsplanet.

Behörighet – el och våtrum
Som framgår enligt ovan ansvarar du eller äger rätt att utföra underhåll som i vissa fall kräver sakkunskap och särskild behörighet.

Elarbeten kräver elinstallatörsbehörighet.

Vid arbeten i våtrum är det ett krav att anlita godkända/auktoriserade entreprenörer.   

  • Entreprenören ska vara behörig att utfärda våtrumsintyg.
  • Entreprenören ska vara auktoriserad enligt branschreglerna för Säker vatten-installationer. Vår rekommendation är att anlita PER-auktoriserad plattsättare och GVK-godkända golvläggare.
  • Vid målningsarbete i våtrum skall dessa ske enligt VT-metod (måleribranschens regler för våtrum).

Testa jordfelsbrytaren två gånger per år (om sådan finns) för att säkerställa att den fungerar.

Undvik vattenskador
Vi drabbas årligen av stora kostnader orsakade av vattenskador. Dessa skador kan i många fall undvikas genom förebyggande arbete och kunskap.

  • Kontrollera att väggar och golv i våtrum är hela och täta. Om misstanke om skada finns anmäl detta till styrelsen för kostnadsfri besiktning.
  • Rensa och rengör golvbrunnar och vattenlås (i badrum och kök) minst två gånger per år.
  • ”Jogga” inkommande kall- & varmvattenavstängningar ett par gånger per år eftersom den annars kan fastna (vrid fram och tillbaka några gånger).
  • Anlita alltid behöriga hantverkare vid rörarbeten och arbeten i våtrum.

I din lägenhet finns det värme- och vattenledningsrör i väggar och golv. Dessa rör ligger i vissa fall mycket ytligt. Detta gäller särskilt värmerör som i många lägenheter är placerade ytligt vid trösklar. Föreningen har drabbats av många vattenskador orsakade av att medlemmar eller hantverkare spikat eller borrat hål i värme- och vattenledningsrör.

Kontakta styrelsen före större renoveringsarbeten eller håltagningar. Då kan vi stämma av eventuella tillstånd. Tyvärr finns det inte några aktuella lägenhetsritningar att tillgå, då många förändringar gjorts under åren, endast originalritningar, som därför kan avvika från nuläget. Dessa ritningar kan beställas utan kostnad från styrelsen.

Byggavfall
Bygger du om i lägenheten ligger ansvaret på dig som medlem att själv forsla bort byggavfall. Föreningens grovsoprum är inte avsedda för byggavfall.

God inomhusmiljö
Föreningens fastigheter är utrustade med mekanisk frånluftsventilation (tilluften kommer via uteluftsdonen - ventilerna ovanför fönster - som därför skall hållas i öppet läge). För att kunna säkerställa en god inomhusmiljö måste ventilationsflödena fungera. Vi genomför därför i enlighet med gällande lagstiftning med jämna tidsmellanrum ventilationskontroller (nästa gång 2021) och däremellan rengöring av kanalerna. Du kan själv bidraga till att skapa en god inomhusmiljö. Rengör ventilationsdonen i din lägenhet från damm och smuts. Ändra inga inställningar på donen. Sätt inte igen vare sig tillufts- eller frånluftskanaler då detta inverkar negativt på ventilationen i hela huset.

Försäkringar
Föreningen har en försäkring som täcker skador på föreningens fastigheter. Denna försäkring täcker inte skador på din egendom. Det är därför av största vikt att du tecknar en hemförsäkring som är anpassad efter bostadsrätt och som även innefattar de delar som du har underhållsansvar för. Föreningen har tecknat bostadsrättstillägget för alla lägenheter (men alltså inte en bostadsrättsförsäkring).

Reparations- och underhållsarbete samt materialinköp
Föreningens upphandlade förvaltare kan hjälpa dig med en del reparations- och underhållsarbeten där du har underhållsansvaret. Detta arbete debiteras dig.