Fastighetsförvaltare

I fastighetsförvaltning ingår ekonomiadministration och våda delar hanteras på uppdrag av HSB

HSB (Boservice) är vår fastighetsförvaltare. De har hand om alla ärenden som gäller felanmälan, parkeringar, hus, grönområden och ekonomi. Du kan göra din felanmälan direkt på https://www.hsb.se/uppsala/om-hsb/kontakt/felanmalan-uppsala2/. Du kan också göra felanmälan via HSBs växel 018-18 00 00 under normal arbetstid. OBS: Under jourtid omdirigeras samtalet till SOS Alarm.

Tänk på att endast anlita SOS alarm vid akuta skador ex. vattenläcka som som måste åtgärdas omedelbart.

Vår dedikerade fastighetsförvaltare heter Marcela Covarrubias och nås på telefon 018-18 01 26 under arbetstid, eller via mejl forvaltaravdelningen@hsb.se. Till Marcela vänder du dig med frågor som rör boendet, ex. förändringar av boendet, andrahandsuthyrning, yttre och inre underhåll, parkering, nycklar, lås, ordningsfrågor, klagomål, bokning av flyttsyn inför avflyttning m.m.

Vad gäller just parkeringar så är det Marcela du ska prata med. Se också fliken om kön till parkeringar.

Ekonomiadministration. I HSB:s åtagande ingår också att svara for föreningens ekonomiadministration. I detta ingår bl a hyres- och avgiftsadministration, inkasso, förande av Iägenhetsförteckning med registrering av upplåtelser och panter. Om du har något att fråga när det gäller ekonomiadministrationen kan du ringa till ekonomiavdelningen, tel 018 -18 00 00. Eller maila kontakt.uppsala@hsb.se 

HSBs prislista för 2025 för uppdrag som bekostas av medlem själv (kommande år kan du räkna med några procents höjning årligen).

Notera att varje påbörjad timme debiteras som hel timme, därefter sker debitering med halvtimmes intervall. Notera att även själva tiden för transport till och från lägenheten samt tid för ev. materialinköp räknas in, dvs inte bara tiden i själva lägenheten.

Exempel 1: En åtgärd som tar 30 minuter debiteras som 1 timme.

Exempel 2: En åtgärd som tar 2 timme och 10 minuter, debiteras som 2,5 timmar.

Glöm inte att fast kostnad om 390 kronor för bilersättning tillkommer för varje uppdrag! Vid heldagsarbete är kostnad för servicebil 830 kronor.

Observera att om du avser använda rotavdraget måste du meddela detta vid beställningen (30% på själva arbetskostnaden) men notera då att HSB har som policy att inte hantera rotavdrag för åtgärder under 2 timmar. Fram till årsskiftet är ROT-avdraget 50% (förlängs eventuellt av regeringen).

Observera också att alla eventuella materialkostnader tillkommer.

I övrigt tillkommer inga administrativa avgifter (undantag: om fakturan måste göras om exempelvis om man glömt anmäla önskemål om ROT-avdrag).

Timavgifter i kronor inklusive moms:

Fastighetstekniker 760/tim
Snickare 720/tim
Ventilationstekniker 765/tim
VVS-montör 770/tim
Elektriker 780/tim

Målartjänster kan inte beställas längre.

Tillkommande fasta kostnader:

Bilersättning (se ovan)

Miljöavgift 187:50 kr/uppdrag (om material/emballage ska kastas)

Vid omfattande uppdrag tillkommer kostnad:
Servicebil se ovan (uppdrag över 5 timmar)

Jourkostnader (exempelvis låshaveri, borttappad nyckel, olika former av akuta skador i lägenheten som inte kan vänta)

X*/tim - ordinarie arbetstid kl 07-16 (*beror på uppdrag - timdebitering enligt ovan kategorier)
1155/tim - jourtid kl 16-20 mån-fre
1540/tim jourtid+ övrig tid, lör-sön samt helgdag

Med reservation för eventuella fel. Fråga HSB om en uppskattning av priset och vilket timpris som gäller för säkerhetsskull.