Mäklarinformation
För ytterligare information om vår förening kan du kontakta förvaltare eller styrelsen
UPPDATERAD 15/8-2024
MÄKLARE! Hjälp oss utveckla denna sida! Inkom gärna med kommentarer till oss på mail så vi kan utveckla denna sida. Vi får väldigt många mail och väldigt många frågor - varav de flesta svaren finns här på vår hemsida, så kika gärna här innan ni ställer frågor till oss som redan finns besvarade nedan.
NYTT SEDAN JUNI 2021: Föreningen har numera ett gemensamt elavtal för alla medlemmar. Elmätare finns för alla lägenheter och utdebiteringen av elförbrukningen sker från vår förvaltare HSB/Boservice i samband med månadsavgiftsaviseringen. Varje medlem har tillgång till en länk där förbrukningen kan följas. Debiteringen sker med 4 månaders fördröjning, vilket bör tas i beaktande vid överlåtelser. Se mer här https://djaknen.bostadsratterna.se/nyheter/sa-kommer-debiteringen-av-el-...
Medlemsskap hanteras på delegation av vår vicevärd. Alla frågor om status på medlemsskap hänvisas till vår förvaltare/vicevärd, Marcela Covarrubias (se kontaktuppgifter under vicevärd/förvaltare).
Frågor om parkering och parkeringskö hänvisas till vår förvaltare. Varken vi eller vår förvaltare kan besvara frågor om hur lång tid man behöver stå i kön.
Vår förvaltare är HSB/Upplands Boservice för teknisk förvaltning, ekonomiförvaltning och förvaltning av utemiljö.
Observera att flyttsyn måste ske innan överlåtelse. Bostadsrättsinnehavaren bokar tid med vår förvaltare/vicevärd Marcela Covarrubias. Se fliken vicevärd/förvaltare för kontaktinformation. Flyttsynen är inte att betrakta som en regelrätt besiktning. det är en syn av föreningens mest väsentliga installationer men utförs inte av en godkänd besiktningsman. Köparen har fortfarande skyldighet att syna lägenhetens skick i linje med gällande lagstiftning.
För årsredovisningar se fliken Om föreningen.
Här finner ni de vanligaste frågorna och svaren som vi brukar få från mäklare. Sidan fylls på allt eftersom.
Vid försäljning/överlåtelse samt medlemsansökan ska ni använda Er av HSBs portal. Kontakta förvaltare Macela Covarrubias.
Efter genomförd medlemsprövning fattas beslut om medlemskap.
Vanliga frågor och svar:
Hur lång kö är det till parkeringsplatserna? Har ni motorvärmare? Vad kostar platserna?
Ja, vi har kö till våra ca 140 parkeringplatser, varav ca 30 har motorvärmare och 24 är el-laddplatser för el/hybridbilar. Hur lång kö vi har varierar och det är omöjligt att säga hur lång kö vi har…då det ju helt beror på vem som flyttar. I normalfallet får man p-plats inom 3-6 månader. 30 av platserna är i ett kallgarage på Djäknegatan 90 (varav 4 är laddplatser).
I NULÄGET (ht 2024) har föreningen relativt kort kö på platser utan mv. Kön till mv-platser och laddstolpar är dock längre. Kön till garageplatser är sannolikt tidsmässigt lång.
Kostnad för plats utan motorvärmare är 200kr/månad.
Kostnad för motorvärmarplats är 290kr/månad.
Kostnad för laddplats utomhus är 350kr/månad + el.
Kostnad för garageplats är 400kr/månad
Kostnad för garageplats med laddstolpe är 400kr/månad + el.
Har ni laddstoplar för elbilar?
20+4 stycken. De utomhus kostar 350 kr per månad plus kostnaden för förbrukning, som bestäms av föreningen (samma som för hushållselen) plus eventuellt en avtalskostnad med vår tjänsteleverantör Opigo (25kr/månad samt ett örespåslag på 25 öre/kwh på förbrukningen enligt uppgift december 2023). Från januari 2024 har vi 4 ytterligare laddplatser i kallgaraget på Djäknegatan 90. De kostar 400kr/månad plus elförbrukningen. Där är laddstolpslösningen en annan.
Har ni solceller?
Ja vi har installerat ca 140 kWp solceller.
Har ni beslutat om avgiftsförändringar?
Beslut om ev. avgiftsförändringar för nästkommande tas i skiftet november/december varje år i samband med budgetarbetet och kommuniceras till medlemmarna då. Se nyheterna för det senaste gällande detta. Besked om förändringar av avgiften lämnas aldrig ut innan det kommunicerats till medlemmarna här på hemsidan.
Med anledning av nuvarande höga inflation, och därmed prisökningar på el, värme, vatten, lån och inte minst byggentreprenader osv förstår vi att man önskar besked om hur avgifterna kommer förändras. Det kan vi tyvärr inte svara på förrän budgeten är lagd. Avgiften bestäms som en del av budgetprocessen och sätts utifrån kostnadsläget för föreningen och meddelas som sagt medlemmarna när beslut fattats. Detta sker i november/december.
Uppdatering 6/12- 2023 avseende år 2024: Månadsavgiften höjs med 10% för 2024. Parkeringsavgiften lämnas oförändrad för 2024. Ny information om avgifter för 2025 kommer i december 2024.
Vad ingår i avgiften?
Vatten, värme, tvättstuga inkl tvättmedel i tvättstugorna (vi har infört automatdosering), bostadsrättstillägget på försäkringen (OBS Man måste fortsatt teckna hemförsäkring) samt grundutbud kabel-tv och bredband genom gruppavtal via Tele2 (fd ComHem). Ip-telefoni och bredbandsuppgraderingar resp större tv-utbud kan tecknas hos Tele2 på egen kostnad
Vi har dragit in fiber så det finns möjlighet att teckna eget fiberabonnemang via IP-only. Det ingår inte i avgiften utan tecknas separat.
Hushållselsförbrukningen ingår ej (endast den fasta elnäts-delen). Beslut om gemensamma elaval har tagits av stämma och infördes i juni 2021. Även fortsatt kommer individuell elavläsning av förbrukning och debitering för den ske, men alla kommer gå in under samma avtal. Debitering sker från Boservice med 4 månaders fördröjning i samband med avgiftsaviseringen. Alla kan via unik länk följa sin egen förbrukning. För år 2025 till och med sommaren 2026 har vi ett fastprisavtal med Varbergs Energi.
Städning av de gemensamma utrymmena inomhus och utomhus, sköter föreningens medlemmar det själva eller har ni anlitat någon extern firma som sköter det?
För städning av gemensamma ytor inomhus har vi en städfirma som sköter detta. För städning/snöröjning/grönområdesförvaltning utomhus har vi anlitat vår förvaltare HSB/Boservice..
Är det några större renoveringar på gång?
Vi har alltid renoveringar på gång, vilket sker i relation till den underhållsplan vi följer. Beslut om större renoveringar fattas i budgetarbetet eller genom stämmobeslut och information om dessa finns på hemsidan. Se särskild flik för detta, eller kika i vårt medlemsblad Djäknen informerar, som kommer ut 3-4 gånger per år. Se hemsidan för digitala versioner.
När ska stammarna renoveras?
Vi har inte renoverat stammarna ännu och har just nu ingen diskussion om planer på stamrenovering de närmaste 5-10 åren. Ytskiktsrenovering av samtliga badrum gjordes 2004 då också vatten- och avloppsstammar byttes i dessa.
Stammarna spolades senast 2019 då de även filmades och ojämnheter frästes bort.
Finns det bygglov för inglasning av balkong?
Nej, för varje inglasning måste bygglov sökas enskilt. Tillstånd för inglasning av balkong högst upp ges ej.
OBS: I nuläget (och sedan hösten 2022) förefaller det som att kommunen beslutat sig för att inte tillåta inglasningar på våra balkonger alls framgent. Det är inget föreningen kan påverka.
Är det okej att bygga om sin lägenhet.
Det finns en strikt och tydlig process för ombyggnad där man behöver ansöka om lov för renoveringar som är större än ytskiktsrenoveringar. Ansökan görs till Styrelsen. Vid ansökan behöver man inkomma med exempelvis certifiering för de hantverkare man planerar anlita, skisser på ombyggnationen, eventuell bekräftad bygglovsansökan etc. Vi kan inte på förhand svara på om vi godkänner en ombyggnation eller inte utan det beror på renoveringens omfattning. Ansökan behandlas från fall till fall och ansökan kan antingen godkännas eller avslås. Se fliken Medlems ansvar för ansökningshandlingar.
Krav på ansökan gäller alla former av åtgärder men framförallt: Inglasning av balkong, markiser, altangolv, altanstaket, inredning av vind och installation av fönster (endast radhus), uppsättande av parabol och kattnät, badrumsrenoveringar och andra renoveringar som innebär ingrepp på konstruktionen/bärande väggar eller som påverkar ventilationen, avloppssystemet, värmesystemet eller vattensystemet. Eldragningar kräver fackmannamässigt utförande av personer med sådan behörighet.
Finns det förråd till varje lägenhet?
Ja. För lägenheter i höghus (8, 24, 40, 50, 68) och låghus (25 och 27) finns de på vinden.
För radhuslägenheter så finns de i anslutning till ingången.
Notera också att radhusens tredje våning är ett vindsutrymme som INTE tillhör lägenheten, dvs kan inte räknas med i lägenhetsytan vid försäljning. Många (nästan alla) radhusmedlemmar har med styrelsens tillåtelse (samt kommunens bygglov) isolerat vinden, satt fönster, trappa och inrett vinden, men ytan tillhör fortfarande inte lägenheten, utan är förrådsyta som tekniskt sett är föreningsyta, precis som övriga förrådsutrymmen. Den får alltså INTE räknas in som lägenhetsyta vid försäljning. Medlem får inte heller dra upp vatten dit, eller installera egna värmepumpar (ett beslut på stämma 2024 har öppnat upp för möjligheten att installera luftvärmepump, men det krävs både bygglov och godkännande av föreningen). Notera att en öppen vind utan dörr kräver el-element för att undvika kallras från vind. Föreningens värmesystem är inte riktigt dimensionerat för denna yta och det ankommer på medlem att säkerställa tillräckligt uppvärmd vindsyta om den brukas på annat sätt än som förråd.. Föreningen tar inte ansvar för kallras från vind som orsakas av en ombyggnation där kallraset inte hanteras på erforderligt sett. Föreningen kan bistå med tips om hur man behöver göra. Bygga om värmesystemet i lägenheten är alltså inte tillåtet.
Upplåts lägenheten med mark?
Nej.
All markyta utanför ytterdörren (gäller radhus och bottenvåningar) tillhör föreningen. Anlagda altaner ligger alltså på föreningsyta och om medlem vill anlägga trädäck eller göra väsentliga förändringar utanför dörren måste det ansökas om till styrelsen. Vid renovering av befintligt trädäck som inte innebär utbyggnad behövs inte tillstånd. Se vad som gäller på sidorna för utemiljö och ombyggnationer. Badtunnor/spa-anläggningar och liknande installationer tillåts ej. Tillstånd kan ges för studsmattor, men måste sökas årligen hos styrelsen OCH medgivande måste inhämtas från närmaste grannar.
Vilka gemensamma utrymmen har föreningen?
-Cykelförråd finns i anslutning till höghusen och låghusen. Radhusen har egna förråd.
-Barnvagnsförråd finns i trapphallarna i höghusen och låghusen, i vilka rullstolar/rullatorer även är tillåtna. Radhusen har egna förråd.
-Tvättstuga finns i respektive höghus och låghus. Radhusen har egna tvättutrymmen, men har också tillgång till höghusens tvättstugor (nyckel för tillgång måste kvitteras ut genom anmälan hos förvaltare). För höghusen finns ett digitalt bokningssystem.
Finns föreningslokal eller övernattningsrum?
Nej.
Vad har ni för TV- och bredbandsleverantör? Har ni fiber?
Föreningen har gruppavtal med Tele2 (fd ComHem) som TV- och bredbandsleverantör (grundutbud). Se mer under fliken Tele2/Comhem. Tele2-anslutningen ingår i medlemsavgiften. Det finns möjlighet att uppgradera på egen bekostnad. Router kan erhållas genom att kontakta Tele2 direkt.
Fiber finns installerat men där har föreningen inte tecknat gruppavtal, men det finns möjlighet att via GlobalConnect (f.d IP Only) köpa fiberabonnemang.
Accepterar föreningen juridiska personer vid förvärv av lägenhet?
Nej
Accepterar föreningen delat ägande (exempelvis när föräldrar köper lägenhet till barn)? Om ja, vilket är minsta andel som barnet skall äga? - Nedan gäller även andra omständigheter kopplat tilldelat ägande.
Ja, minsta andel är 10 %
Vid överlåtelse, tar föreningen ut någon överlåtelseavgift? Om ja, betalar säljaren eller köparen denna?
Köparen betalar överlåtelseavgift som är 2,5% av rådandeprisbasbelopp samt pantsättningsavgift som är 1,0 % av rådande prisbasbelopp.
Nyckelhantering vid försäljning och överlämning
Nyckelöverlämning hanteras av säljare och köpare. Dvs vi har ingen ut-kvittering av nycklar. Vill man kopiera sina nycklar vänder man sig till vår förvaltare för fullmakt för ut-kvittering från Certego.
Är andrahandsuthyrning tillåten?
Ja vi följer gällande lagar och regler avseende andrahandsuthyrning. Se våra stadgar för mer information om bla kostnad. All andrahandsuthyrning tillåts emellertid endast ett år i taget och under ett begränsat antal år då grundprincipen är att man ska bo i den lägenhet har köpt. I stadgarna har vi skrivningar om just att det ska handla om permanent boende just av detta skäl.
Finns det möjlighet att hyra extra förråd?
Nej.
Vilka renoveringar har genomförts? Vilka är på gång?
2000 Fönstermålning
2003 Målning av trapphus
2004/05 Fläktsystem, inkommande vatten, trapphus
2005/06 Ytskiktsrenovering av badrum
2008 Säkerhetslås installerade
2009/10 Renovering av värmekulvertar (nedre delen)
2011/12 Renovering av värmekulvertar, norra delen och undercentraler, norra och södra delen.
2013 Nya utemöbler, upprustning av gårdar, lekplatser och förråd. Nya lekplatser och uppfräschning av utemiljön.
2015 OVK-besiktning
2015 Renovering av fönster och yttre miljö
2016 Fiber installerades
2017 Renovering av cykelrum
2018 Föreningen har bytt tak på alla låghus och radhus och installerat solceller på 2 av 7 låghus
2019 Renovering av trapphus, stamspolning samtliga lägenhetsstammar inkl. videobesiktning och fräsning rör vid behov.
2019 Besiktigat och åtgärdat skadade avloppsanslutningar utanför entréerna vid höghusen och låghusen. Bytt avloppsstammar under bottenplattan på 25a och 25c.
2020 Taktvätt höghus, byte av tvättmaskiner till automatdoserande maskiner i alla tvättstugor samt byte torktumlare och torkskåp.
2021 Radonbesiktning genomförd utan anmärkningar
2021 OVK-besiktning genomförd inkl rengöring av alla ventilationskanaler, (åtgärder i lägenheter med behov sker under 2022)
2021 Byte, respektive målning av samtliga vita plåtdetaljer, hängrännor och stuprör (exkl balkongplåtar) på höghusen
2022 Balkongdörrsbyte genomfört, höghus och låghus
2022 Soprum 25 och 68 renoverade
2022 Renovering yttre entrémiljö gällande sittplatser och liggare, höghus och låghus, samt byte lamparmaturer på parkeringarna
2022 20st Laddstolpplatser (ersätter 20 motorvärmarplatser)
2022 Injustering av värmesystem i norra området inkl mindre ombyggnation av undercentral och byte av samtliga termostater (södra sidan sker 2023)
2022 Asfaltslagningar i gata pga markförändingar för att minska halkrisk.
2022 Installation av bättre belysning i höghusens hörnförråd.
2022 Byte samtliga armaturer på parkeringen.
2022 Tvätt av samtliga balkongplåtar (utsidan).
2023 Åtgärd asfalt del av parkeringsyta
2023 Nya parkmöbler
2023 Installation av ytterligare 5 solcellsanläggningar
2023 Renovering av hissar (Djäknegatan 24 och 8)
2023 Injustering värmesystemet södra sidan
2023 Underhållsspolning av dagvattenbrunnar och stuprör - södra sidan
2024 Inflytt i parkeringsgarage inkl ny GA-anläggning (30 platser) - KLART
2024 Renovering av hissar (Dj 40, 50 och 68) - KLART
2024 Omläggning/uppgradering av värmekulvert till Dj 40 - KLART
2024 Parkrenovering i norr (påbörjas maj och pågår över 2025 i etapper) - PÅBÖRJAT
------------------------------------------------------------------------------------
2024 Forts underhållsspolning av dagvattenbrunnar norra sidan
2025 Fönstermålning och sockellagningar (framflyttat till våren 2025)
2025 Tillgänglighetslösningar entréer låghus och test höghus
Se mer om planer under renoveringsfliken.